| June 17, 2008
US News and World Report
Coffee Drinkers Might Live Longer
I'm sure the folks at Starbucks are rejoicing at yesterday's headlines
announcing that "coffee drinkers might live longer." Women
who drank more than six cups of coffee a day were found to have
a 17 percent lower risk of dying from heart disease, cancer, and
other illnesses over 24 years of follow-up compared with those who
drank less than one cup a month. My editor had a big smile on her
face when she heard this news and happily told me that she downs
eight cups of freshly brewed coffee every morning before she comes
to work. Though I hate to burst her bubble, I have to point out
that women who drank four to five cups per day actually had better
protection: a 26 percent lower risk of dying.
Being a two-cup-a-day person myself, I think the findings of this
study are more reassuring than life altering. The researchers carefully
phrased their conclusion that "regular coffee consumption was
not associated with an increased mortality rate" and that evidence
of modest benefits needs to be studied further. Certainly, women
shouldn't add coffee to their list of nutritious foods that they
have to get more of. After all, male coffee drinkers in the study
didn't enjoy a lower death rate, and too much caffeine can cause
temporary increases in blood pressure—not good for those with hypertension
or heart disease.
JoAnn Manson, chief of preventive medicine at Harvard's Brigham
and Women's Hospital, agrees. "The evidence isn't up to the
level where people should be encouraged to take up coffee drinking
for the purpose of improving their health." She's one of the
researchers on the Nurses' Health Study, which provided the data
for the current study, and notes that it simply observed the lifestyle
habits of people rather than randomly giving coffee to some and
not to others. "It's quite possible that people who drink coffee
regularly drink less of other beverages like sugar-sweetened sodas,
so it's really open to question as to whether these are direct benefits
from the coffee itself."
Pregnant women also need to be wary of how much coffee they drink.
Studies have flip-flopped over whether caffeine can cause miscarriages,
but one compelling finding that my colleague Ben Harder blogged
about in January suggests that drinking as little as 200 milligrams
of caffeine a day—equivalent to about two cups of brewed coffee—doubles
the rate of miscarriages. Many experts advise pregnant women to
abstain from coffee if they can or at least to limit consumption
to about one cup a day.
But coffee certainly never earned its "sinful food" reputation
either. A growing body of research has shown that, like tea, coffee
packs a wallop of antioxidants that can protect against diseases
like diabetes, Parkinson's, gallstones, and some cancers, as U.S.
News previously reported. And an April study found that small amounts
of caffeine could help counteract the increased Alzheimer's disease
risk found in those with high cholesterol levels. Though caffeine
has been linked to bone loss in elderly women, additional findings
show that this poses a problem only for those who don't get enough
calcium.
"I think the bottom line is that coffee is not deleterious
to health and may even have some health benefits," Manson says.
"For those who are regular coffee drinkers, that's good to
|